
Searching for the Truth 
 

(Always Telling the Truth Means Never Having to Remember Anything) 
 
“The Other 1947 Roswell Newspaper” 
 
August 1, 2009 
 
When doing any research, and particularly the 1947 Roswell Incident, its always exciting 
when a new witness comes forward or other information not previously uncovered is 
found. I suppose that’s what keeps some of us “digging” into the events surrounding the 
incident that happened 62 years ago. Many have given up, or moved on from researching 
the Roswell Incident, however in my case and for several other researchers, we’re not yet 
convinced that all the information has been brought to the table. After all, the 4 different 
excuses given thus far do not satisfactorily answer the many questions raised over time 
about what happened on the Foster ranch northwest of Roswell in 1947.   
 
First and second-hand witnesses are dying at an alarming rate, due to now being in their 
80’s, if still alive, so when a new witness is discovered, it’s critical to obtain as much 
information as possible and attempt to verify that information. Such was the case at this 
years Roswell UFO Festival July 2-5, 2009, when I was introduced to an 85 year old 
gentleman that “claimed” he was on the airplane that transferred the debris from Roswell 
to General Ramey’s office in Fort Worth Texas. He indicated that Intelligence Officer 
Major Jesse Marcel, military police and several wooden crates were on that same flight 
and was anxious to meet Major Marcel’s son Jesse Jr., who I was able to introduce him 
to. Other researchers have interviewed him and perhaps this adds more validity to the 
accounts we’ve been hearing for years. 
 
Another group is in the process of testing some material obtained from the Foster ranch 
during a dig that was done there several years ago, with the University of New Mexico 
Archeological group. If the material being tested should turn out to be of unknown origin, 
it would simply add more validity to the ongoing research being done about the Roswell 
Incident, proving again that the material recovered was not a weather balloon, Mogul 
balloon, or crash test dummies as we’ve been told on three separate occasions by the Air 
Force to explain Roswell. 
 
That leaves us with the first excuse that Lt. Walter Haut wrote July 8, 1947 for media 
distribution as the Public Relations Officer at Roswell Army Airfield, under orders of the 
base commander Col. William Blanchard.  
 
By now everyone interested in the Roswell Incident is familiar with the Roswell Daily 
Record newspaper headline written by Haut stating: 



“RAAF Captures Flying Saucer on Ranch in Roswell Region” 
 

 
(Used with permission of the Roswell Daily Record) 

 
This headline was not only printed in the afternoon edition of the Roswell Daily Record, 
but was also a major headline in many afternoon newspapers west of Chicago July 8, 
1947.  
 

 
By the next day, (July 9, 1947), General Ramey and many others in charge of a cover-up 
story had the following headline ready for the afternoon Roswell Daily Record and most 
morning newspapers east of Chicago, which read: 
 
 

“Gen. Ramey Empties Roswell Saucer” 
 

 
(Used with permission of the Roswell Daily Record) 

 
General Ramey’s headline indicated that the “elite” 509th bomb wing stationed at 
Roswell Army Airfield had misidentified a weather balloon for a flying saucer.  
 
For all the years that I’ve been doing Roswell research I have known that there were two 
newspapers in Roswell in 1947, (The Roswell Daily Record and The Roswell Morning 
Dispatch), and two radio stations (KGFL and KSWS), that Lt. Walter Haut had contacted 



to release the original press release he had written. I had never seen a copy of the “The 
Roswell Morning Dispatch”, so I began a search of several local archives to try and 
locate it, which included the Historical Society for Southeast New Mexico Archives, the 
Roswell Public Library, The Chaves County Court House and the Roswell Daily Record 
newspaper, which has become the only newspaper in Roswell, changing from an 
afternoon paper to the morning paper, as it remains today. Those searches required a lot 
of asking questions and looking through July 1947 microfilm. My search was finally 
successful when almost by accident I located the July 9th, 1947 Roswell Morning 
Dispatch. Since the original press release went out about noon on July 8th, 1947 I knew 
the Morning Dispatch wouldn’t have anything for July 8th and I limited my search to the 
following day July 9th, when the cover up was already in place. The Roswell Morning 
Dispatch headline was two lines: 
 

“Army Debunks Roswell Flying Disk 
As World Simmers With Excitement” 

 

 
(Reproduction obtained from microfilm at the Roswell Daily Record) 

 
In a “sub-title” on the front page was another smaller headline that stated: 
 

“Officers Say Disk Is Weather Balloon” 
 
I thought it was interesting that the word “Disc” was spelled “Disk” in the Morning 
Dispatch article.  
 
Perhaps other researchers had previously found a copy of the July 9, 1947 “Roswell 
Morning Dispatch”, but I had never seen it, so it was exciting for me to personally 
discover it. Some of the other headline stories on the front page included a photo of 
Sheriff Wilcox with a headline of: 
 



“Flying Disk Transforms Sheriff’s Office to Interna tional Newsroom” 
 

and  
 

“Object Found on Foster ranch causes excitement” 
 

Both of these articles were large enough that they were continued on page 8 of the July 
9th newspaper. The Roswell Morning Dispatch had other disc articles through the July 
11th editions continuing the follow-up, including one with a photo of Kenneth Arnold.  
 
The microfilm machine I used to make copies of the Morning Dispatch articles was only 
able to copy on 8 ½” x 11” paper, so to get a full size print I had to tape individual sheets 
together, however I’m hopeful that I can find a way to get a full size copy of the front 
page done in the future, to preserve it. 
 
It appears that the coverage of what happened near Roswell in 1947 was not only of 
importance to the media here locally in Roswell, but also across the country as indicated 
by the many newspaper articles that have been discovered covering both the initial report 
that we have a flying saucer in our possession, and the cover-up story the following day 
by General Ramey that it was only a weather balloon. 
 
For me the evidence continues to mount that something of extreme importance happened 
near Roswell in 1947, based not only on the coverage it received in July 1947, but the 
continuing efforts by many researchers during the past 30 years with bits and pieces still 
coming forward. My personal theory remains that what ever was recovered on the Foster 
ranch, and perhaps at other locations since, is still being back engineered for the benefit 
of our military, and until that technology (propulsion, guidance, etc) is understood, 
neither the military or government will admit to the event.  
 
Dennis G. Balthaser 
 
Website: www.truthseekeratroswell.com 
Email:    truthseeker@dfn.com 
 
 
 

 
 
 
 


